9 клас

Виконані завдання, надсилайте на ектрону пошту:  mirzaxmetova2@gmail.com
19.03
§34 вивчити.
20.03
§35 вивчити, виконати вправи 426, 427 письмово.
02.04.
Тема: Вуглеводи. Глюкоза та сахароза.
  1. Переглянути відео за посиланням:
  1. Прочитати §36 підручника, скласти в зошиті схему класифікації вуглеводів; записати лабораторний дослід №12 «Взаємодія глюкози з купрум (ІІ) гідроксидом
​​​​​​​03.04.
Тема: Крохмаль і целюлоза – природні полімери.
  1. Прочитати §37 підручника.
  2. Переглянути відео за посиланням:
  1. Записати у зошити лабораторні досліди №13 і №14.
  2. Виконати домашній експеремент №3 «Виявлення крохмалю в харчових продуктах».
Результати експеременту записати узошит.


09.04.20


Тема: Застосування вуглеводів, їхня біологічна роль.

Значення вуглеводів можна описати одним реченням: це речовини, без яких життя на планеті Земля не було б таким солодким.

І не лише тому, судіть самі: вуглеводи допомагають нам розв'язати безліч проблем. Вони живлять, вдягають, лікують, зігрівають, забезпечують рух, зберігають сталість внутрішнього середовища організму, беруть участь у збереженні й відтворенні спадкової інформації тощо.
Глюкоза – формула -С6Н12О6
– біла кристалічна речовина ,
 солодка на смак, добре розчинна у воді.
Входить до складу клітинного соку рослин. Особливо багаті на глюкозу плоди винограду, з яких у 1802 р. Жозеф  Пруст  добув глюкозу , яку і дотепер часто називають виноградним цукром. У чистому вигляді глюкоза міститься в солодких ягодах і фруктах.

У природі глюкоза поряд з іншими вуглеводами утворюється в листі
 рослин у процесі фотосинтезу, що відбувається під дією сонячного світла за такою схемою:
6СО2 +6Н2О – С6Н12О6 +6О2
У процесі цієї реакції акумулюється енергія Сонця.                                      

   Глюкоза є цінним поживним продуктом. В організмі вона піддається
 складним біохімічним перетворенням, у результаті яких утворюються           вуглекислий газ і вода :
С6Н12О6+6О2- 6СО2 +6Н2О( при цьому виділяється 2870кдж/моль енергії)
Цей процес перебігає поступово, і тому енергія виділяється повільно.

 Оскільки глюкоза легко засвоюється організмом, її використовують
-у медицині як лікарський засіб при явищах серцевої слабкості та входить до  протишокових рідин;
-  широко застосовують глюкозу в кондитерській справі  для виготовлення
 мармеладу, карамелі, пряників тощо,
-у текстильній промисловості як відновник, як вихідний продукт при виробництві аскорбінової і гліконових кислот,
-для синтезу ряду похідних цукрів .


                 Велике значення  мають процеси бродіння глюкози.
Так, наприклад, при квашенні капусти,  огірків, молока відбувається молочнокисле бродіння глюкози, так само  як і при силосуванні кормів
В даному випадку утворена молочна кислота є природнім консервантом.
-Якщо ж масу, що піддається силосуванню, недостатньо ущільнити, то під впливом повітря відбувається масляно-кисле бродіння і корм стає непридатним до застосування.
- На практиці  часто використовується також спиртове бродіння глюкози, наприклад, при  виробництві вина та  пива.

 «Фруктоза» :
У рослинному світі широко поширена фруктоза або фруктовий (плодовий) цукор. Формула якого С6Н12О6 — безбарвна кристалічна речовина солодкого смаку (солодше сахарози в 1,5 разу і глюкози в 3 рази).
Фруктоза міститься в солодких плодах, меді. Витягуючи з кольорових солодких плодів соки, бджоли готують падовий мед, який за хімічним складом являє собою в основному суміш глюкози і фруктози. Також фруктоза входить до складу складних цукрів, наприклад тростинного та бурякового.Калорійність фруктози аналогічна до глюкози і складає близько 4 ккал/г. Фруктозу ,в невеликих дозах, можна рекомендувати для харчування хворим на цукровий діабет, оскільки її засвоєння не супроводжується значним підвищенням рівня цукру у крові.

Застосування сахарози
 Сахароза застосовується:
 а) як продукт харчування;
б) у кондитерській промисловості;
в) для одержання штучного меду ;
г) для приготування вин, пива.

 Історія виникнення цукрової промисловості
     Історія цукру сягає корінням до глибокої давнини. Спочатку його добували тільки з цукрової тростини, батьківщина якої Індія, Китай, острови Океанії.  У ті часи з тростини вміли одержувати тільки солодкий сироп. Вже тисячу років тому розповсюджувалися чутки, що в Індії є «кам'яний мед». Це дає підставу вважати, що до того часу індійці навчилися робити твердий цукор.
     Від індійців цукрова тростина перекочувала до персів, а потім до арабів. Згодом її почали обробляти  на Канарських островах поблизу північно-західних берегів Африки. Звідси Колумб завіз її на Антильські острови, тропічний клімат яких виявився цілком сприятливим для проростання тростини. Вже у 18 столітті ці острови стали центром виробництва цукру.
     До початку 19 століття Європа споживала тростинний цукор, що ввозився з англійських колоній. Цукробурякова промисловість  на європейському континенті виникла на початку 19 століття і набула швидкого поширення, особливо в Франції та Німеччині.
 Перший цукровий завод в Росії виник у 1802 році в с. Алаб,євіЧернського повіту Тульської губернії. Дуже швидко цукроваріння поширилося на територію України. Так на початок 20-х років у 19ст. у Подільській, Чернігівській і Київській губерніях були засновані перші цукроварні.
       У 1827 році був заснований перший цукроварний завод у Бершаді Подільської губернії графом Машковським , який дуже ретельно вивчав дану галузь промисловості у Франції у 1826 році (місцевий завод). В 30-х роках на Україні вже працює 6 цукроварень, а в 40-х  - на Україні налічується 2/3 усіх цукрових заводів тодішньої царської Росії.

Цікаві факти про цукор

-У Індії ще 2000 років тому виробляли кристалічний цукор з очерету. Коли Олександр Македонський дістався до індійської території, він був здивований процесом отримання меду без використання бджіл (тобто, штучного меду з цукру).
-У 1747 році німецький хімік АндреасМаргаф  виявив, що цукор в цукровому буряці ідентичний такому в цукровій тростині. Це відкриття відкрило дорогу виробництву цукру в північних регіонах – перший цукровий завод, одержуючий цукор з буряка, запрацював в 1802 році.
-Вживання зайвої кількості цукру може привести до появи зморшок через те, що цукор відкладається про запас в колаген шкіри, роблячи її менш еластичною. Хороша новина – якщо зменшити споживання цукру, то цей процес звертається назад.
-Цукор зміцнює асфальт. Також він уповільнює застигання готового бетону і клею.
-Цукор використовується при виготовленні чорнила і фарб для принтерів.
-Ви можете за один присід з’їсти 16 кубиків цукру? А знаєте, що в 500 мл кока-коли знаходиться еквівалент 16 кубиків цукру, і при її вживанні увесь цей цукор в розчиненому виді потрапляє у ваш шлунок.
-Якщо змішати глюкозу, кукурудзяний сироп і селітру, вийде один з видів ракетного палива, яке використовується любителями модельного ракетобудування.

Лактоза і мальтоза
     Лактоза, що виражається формулою C12H22O11,                                                                              є вуглеводом, який міститься в молоці ссавців, вона присутня в ньому в кількості близько 2 - 8%. Вперше лактоза була виявлена ФабріціоБартолетті в 1619 році. Лактоза відрізняється від інших цукрів відсутністю гігроскопічності. Значення лактози дуже велике, тому що вона є важливою живильною речовиною, особливо для організму людини і тварин.
Мальтоза (від англ. Malt — солод) - солодовий цукор, природний дисахарид, що складається з двох залишків глюкози; міститься у великих кількостях в пророслих зернах (солоді) ячменю, жита та інших зернових; виявлена також у томатах, в пилку та нектарі ряду рослин. Входить до складу деяких марок пива.

Крохмаль

Крохмаль-рослинний полісахарид, утворюється в рослинах із глюкози і накопичується в коренях, бульбах і насінні. Він є основним вуглеводом продуктів харчування.
 Так, у борошні міститься 75–80 % крохмалю, в картоплі — 25 % і т. д.
 Безпосередньо він організмом не засвоюється, його енергетична цінність
 складає близько 16,8 кДж/моль.
     Крохмаль є цінним поживним продуктом. Щоб полегшити його за -своєння, продукти, що містять крохмаль, піддають дії високої температури, тобто картоплю варять, хліб печуть. Під дією ферментів відбувається гідроліз крохмалю, який починається вже при пережовуванні їжі в роті,  триває в шлунку й кишечнику. Глюкоза, що утворюється в результаті гідролізу, усмоктується в кров і надходить у печінку, а звідти — в усі тканини організму. Надлишок глюкози відкладається в печінці у вигляді високомолекулярного вуглеводу глікогену («тваринний крохмаль»), що знову  гідролізується до глюкози у міру витрати її клітинами організму.
У промисловості крохмаль шляхом гідролізу перетворюють на патоку
 і глюкозу.
-Якщо гідроліз крохмалю не доводити до кінця, то утворюється
 суміш декстрину з глюкозою — патока, яку застосовують у кондитерській
 промисловості.
- Отримані за допомогою крохмалю декстрини використовуються як клей,  для загустіння фарб при нанесенні малюнків на тканину.
 - Крохмаль застосовують для накрохмалювання білизни.
 - Крохмаль і його похідні також застосовуються при виробництві паперу, текстильних виробів, у ливарному та інших виробництвах, а також
 у фармацевтичній промисловості.
 - Великі об’єми крохмалю витрачаються на виробництво етилового спирту. У цьому процесі спочатку крохмаль піддають гідролізу під дією ферментів солоду, а продукт гідролізу — бродінню в присутності дріжджів
 з утворенням спирту.

Целюлоза

- Целюлоза, формула(С6Н10О5)п  — основна речовина рослинних клітин:      
 деревина складається з неї на 50 %,  а бавовна і льон — це майже чиста целюлоза.
  - Організм людини і багатьох інших тварин (окрім жуйних тварин і кроликів) не  здатні перетравлювати целюлозу.
   - Хоча крохмаль і целюлоза мають однаковий хімічний склад, завдяки різній будові молекул вони виконують різні функції в організмі: крохмаль — поживна речовина, а целюлоза — міцний  будівельний матеріал.

Целюлоза використовується людиною з дуже давніх часів.
 - Спочатку застосовували деревину як горючий і будівельний матеріал;
-  потім бавовняні, лляні та інші волокна почали використовувати як текстильну сировину.
 - Основна галузь, у якій використовується целюлоза,— паперова. Папір
 складається в основному з целюлози, яку з цією метою виділяють із дере-вини. Це тонкий шар волокон клітковини, спресованих і проклеєних для
 створення механічної міцності та гладкої поверхні.
- Целюлозу використовують також у виробництві штучних волокон і вибу-хових речовин.
- Із майже чистої целюлози виготовляють дуже міцну плівку —  целофан.    
 - Обробкою целюлози оцтовою кислотою добувають ацетилцелюлозу,
 з якої виготовляють ацетатне волокно (штучний шовк) та кіно- і фотоплівку.
     - Целюлоза використовується також для отримання скипидару, деревного
 вугілля, оцтової кислоти, метану, каніфолі, смоли, глюкози, кормових дріж-джів, бездимного пороху та ін.


Користь і шкода вуглеводів

Історик:    Потреба в солодких речовинах завжди існувала в люд¬ській природі, і  з найвіддаленіших часів жителям теплих країн були відомі рослини, що мали солодкий смак. Але першим у часі цукристим матеріалом, який вживали в їжу  ще в доісторичні часи та який був предметом обміну, а потім торгівлі, був  мед -  продукт, який бджоли вилучають із квітів рослин.
З часом на зміну йому прийшов цукор. Історичні джерела свідчать, що виробництво кристалічного цукру із цукрової тростини виникло в Східній Індії ще в 4 ст. до н. є. До речі, сам термін «цукор» або сахар походить від індуського «саркара».
Кондитер : Цукор — незамінний продукт і за обіднім столом, і в туристському поході, і під час занять спортом. Це не тільки постійний супутник уранішнього чаю чи кави, а й важливий компонент тістечок, тортів, печива, цукерок на будь-якому святі. Задоволення від споживання цих страв зумовлено значною мірою солодким смаком цукру. Цукор є харчовим продуктом і сировиною в кондитерській, хлібопекарській, консервній, молочній  та інших галузях харчової промисловості.
Фізіолог :В організмі вуглеводи виконують такі функції:
 -Є основним джерелом енергії в організмі. Під час окиснення 1г глюкози виділяється 16,9 кДж (4ккал) енергії.
-Забезпечують всі енергетичні витрати мозку (мозок поглинає близько 70% глюкози, що виділяється печінкою)
-Беруть участь у синтезі молекул АТФ, ДНК і РНК.
-Регулюють обмін білків і жирів. -У комплексі з білками вони утворюють деякі ферменти і гормони, секрети слинних та інших утворюючих слиз залоз, а також інші сполуки.
-Харчові волокна покращують роботу травної системи і виводять з організму шкідливі речовини, пектини стимулюють процес травлення.
-Вуглеводи у комплексі з білками входять до складу хрящових тканин, виконуючи опорну функцію.

Лікар: Як уважають фахівці, солодкий смак за лікувальним впливом на організм людини — найсильніший, він сприяє травленню, загоюванню ран, довголіттю.
-Здатність засвоювати глюкозу притаманна всім клітинам тваринних організмів. Ця сполука - універсальна поживна речовина й протиотрута водночас. Тому її використовують для ін'єкцій під час харчових отруєнь, інфекційних захворювань тощо, зокрема шлунково-кишкових.
-Збереження стабільного рівня глюкози в крові дуже важливе для нормальної життєдіяльності організмів. Тому в людини й багатьох тварин снує складна система гормональної регуляції вуглеводного обміну. Його порушення є причиною виникнення важких хвороб, насамперед цукрового діабету. Тому важливо не лише збалансувати вживання вуглеводів, а й регулярно перевіряти рівень глюкози в крові. Для цього слід періодично звертатися до лікарів.

Фармацевт :
         Також слід пам'ятати, що при надмірному надходженні в організм вуглеводи можуть виконувати і негативну роль.
- Надлишок даних речовин здатний перетворюватися в жири і відкладатися у вигляді жирової тканини, формуючи надлишкову вагу тіла. Особливо легко сприяє ожирінню такий вуглевод як цукор,
- Встановлено, що при надмірному надходженні цукру посилюється перетворення в жир всіх харчових речовин (крохмалю, жиру, їжі, частково і білка).
- Надмірне надходження цукру при харчуванні веде до підвищення рівня холестерину в крові, а також сприяє розвитку карієсу зубів.
- Негативну роль солодких продуктів харчування, що містять цукор, можна зменшити за рахунок їх заміни стравами, приготованими на основі інших вуглеводів, що становлять основу солодкуватого смаку меду, фруктів і ягід.

Дієтолог:
-Частка вуглеводів у харчуванні людини вважається оптимальною в кількості 56% від усієї калорійності добового раціону.
-Враховуючи, що 1 грам вуглеводів дає при розщепленні в організмі 4 кілокалорії, а меню для дорослої людини  має забезпечувати 2600 - 3000 кілокалорій на добу, то, відповідно, за рахунок вуглеводів повинно поставлятися приблизно 1500-1700 кілокалорій. Дана енергетична цінність відповідає 375 -425 грам вуглеводів.
     Отже, роль вуглеводів в справі формування раціонального харчування при веденні здорового способу життя дуже висока. Грамотне складання раціону з урахуванням необхідної кількості даних компонентів харчування забезпечить хороше самопочуття і сприятиме профілактиці ряду захворювань.

Домашнє завдання:
Виконати навчальний проект на тему (одну на вибір):
1.    «Дослідження  хімічного складу їжі»
2.    «Хімічний склад жувальних гумок»
3.    «Хімічний склад засобів догляду за ротовою порожниною».


10.04.20.

Тема: Білки та амінокислоти.

Вивчити §38 стр. 218.
Виконати вправи 474 та 477.



16.04 – 17.04.

Тема: Значення природних і синтетичних органічних сполук. Захист довкілля від стійких органічних забруднювачів.

§39 стр. 224 прочитати, дати відповіді на контрольні запитання 481-484.


Виконати навчальний проект «Друге життя паперу».


23.04
Практична робота «Виявлення органічних сполук у харчових продуктах».

Переглянути досліди:

На сторінці 216 підручника ознайомитися з інструктивною карткою до роботи.
Результати дослідів, спостереження записати у зошит, зробити узагальнюючий висновок.


30.04   
Тема:Повторення і узагальнення теми «Оксигеновмісні органічні речовини. Нітрогеновмісні органічні речовини».

1. Повторити §§30-38 повторити.

2. Виконати тест за посиланням:
Тема: Роль хімії в житті суспільства.
§ 34. БУДОВА РЕЧОВИН. БАГАТОМАНІТНІСТЬ РЕЧОВИН І ХІМІЧНИХ РЕАКЦІЙ. ВЗАЄМОЗВ'ЯЗКИ МІЖ РЕЧОВИНАМИ ТА ЇХНІ ВЗАЄМОПЕРЕТВОРЕННЯ
Опанувавши матеріал параграфа, ви зможете:

повторити будову неорганічних та органічних речовин і реакцій, що відбуваються між ними;
наводити приклади взаємозв'язків між речовинами; застосування хімічних сполук у різних галузях і в повсякденному житті;
узагальнювати знання про будову та взаємоперетворення речовин, взаємозв'язки між ними.
Будова речовин. Вивчаючи хімію, ви ознайомилися з багатьма неорганічними й органічними речовинами, що характеризуються різним складом і будовою, а отже, і різними властивостями. Будова речовин залежить від того чи іншого виду хімічного зв'язку. Зважаючи на це, їх поділяють на речовини молекулярної та немолекулярної будови. Логічно, що назви цих груп речовин пов'язані з назвами їхніх структурних частинок: молекул і атомів чи йонів (рис. 125, с. 220).
 
 Рис. 125. Схема класифікації речовин за їхньою будовою

До речовин молекулярної будови належить значна кількість неорганічних та органічних речовин. Зокрема, з неорганічних — неметали Н2, О2, Cl2, леткі сполуки неметалічних елементів з Гідрогеном HCl, HBr, HI, CH4, NH3, кислоти H2SO4, HNO3, H3PO4. З органічних — майже всі вивчені вами представники органічних сполук.
• Наведіть приклади представників органічних сполук молекулярної будови.
 До речовин немолекулярної будови належать три класи неорганічних речовин та атомні сполуки.
Речовини молекулярної та немолекулярної будови відрізняються не тільки будовою, а й властивостями. У твердому стані ці речовини утворюють різні кристалічні ґратки: молекулярні, атомні, йонні. Залежно від того, як структурні частинки речовини сполучаються між собою, який вид хімічного зв'язку й тип кристалічних ґраток, вони проявляють різні властивості.
Багатоманітність речовин і хімічних реакцій.
Хімічні елементи, сполучаючись між собою, утворюють надзвичайно велику кількість як неорганічних, так і органічних речовин. 
Неорганічними речовинами є прості речовини метали й неметали, які, взаємодіючи з іншими речовинами, утворюють складні неорганічні сполуки: оксиди, кислоти, основи та солі. Основою перетворень є різні типи хімічних реакцій. Наприклад, розглянемо ланцюжок перетворень від металів і неметалів до складних сполук:
 

Основою цієї схеми є реакції сполучення, розкладу, заміщення та обміну.
• Пригадайте, на якій ознаці ґрунтується ця класифікація. Напишіть рівняння реакцій за схемою.
Реакції горіння й повільного окиснення характеризуються зміною ступенів окиснення елементів до й після реакції. Під час перебігу реакцій обміну ступені окиснення не змінюються. Як приклад, розгляньте реакції взаємодії фосфору та міді з киснем.
• Напишіть рівняння реакцій між фосфором і міддю та киснем, складіть електронний баланс, поставте коефіцієнти.
Вам відомо, що під час хімічних перетворень може виділятися або поглинатися тепло. За тепловим ефектом реакції поділяють на екзо- й ендотермічні. Наприклад, ви спостерігали реакції горіння метану, етену, етину, етанолу — усі вони є екзотермічними. Реакції, що відбуваються за постійного нагрівання суміші реагентів, називають ендотермічними.
Вивчаючи неорганічну й органічну хімію, ви дізналися про наявність оборотних і необоротних реакцій. Оборотні реакції за однакових умов відбуваються у двох взаємно протилежних напрямах. Наприклад:
N2 + 3H2 ⇄ 2NH3.
В органічній хімії ви вивчали процеси горіння, фотосинтезу, дихання, які постійно відбуваються в живій природі та з речовинами неорганічного походження.
Чим пояснити багатоманітність органічних речовин? Насамперед — їх поширенням у природі та синтезуванням у промислових обсягах.
Незважаючи на те, що до складу сполук Карбону входить невелика кількість хімічних елементів, органічних сполук існує значно більше, ніж неорганічних.
На прикладі гомологічного ряду метану ви побачили, що атоми Карбону мають здатність сполучатися між собою. При цьому утворюються карбонові ланцюги. Кожний наступний представник гомологічного ряду відрізняється від попереднього на групу атомів СН2, що дістала назву гомологічна різниця. Наприклад:
СН4, СН3-СН3, СН3-СН2-СН3 і т. д.
Такі гомологи утворюють спирти: СН3-ОН, С2Н5-ОН, С3Н7-ОН; карбонові кислоти: СН3-СООН, С2Н5-СООН, С3Н7-СООН та інші органічні сполуки.
Під час вивчення етену (етилену) й етину (ацетилену) ви зауважили в будові цих речовин наявність кратних зв'язків: подвійного та потрійного. Це перші представники інших гомологічних рядів, зокрема ненасичених вуглеводнів. Кількість їх залежить і від довжини карбонового ланцюга, і від розміщення зв'язків у молекулах вуглеводнів. Різне розміщення кратних зв'язків впливає на їхню структуру, а отже, і на властивості. Це ще одна ознака, що допомагає зрозуміти багатоманітність органічних сполук.
Вивчаючи представників органічних сполук, ви переконалися, що кожний із них характеризується наявністю різних груп атомів. Ці групи визначають властивості сполук.
Для того щоб узагальнити значення речовин і їхніх перетворень, пригадаємо колообіги хімічних елементів у природі. Суть колообігів полягає в перебігу природних процесів, під час яких структурні частинки речовини (молекули, атоми, йони) переходять від одних сполук до інших.
• Пригадайте з курсу хімії 7 класу відомості про колообіг Оксигену та колообіг води в природі.
Це безперервні процеси постачання в атмосферу кисню завдяки фотосинтезу та використання його під час дихання, окиснення й горіння речовин.
Крім колообігів Оксигену та води, у природі відбуваються колообіги інших біологічно важливих елементів-органогенів, зокрема Карбону, Нітрогену, Фосфору, Сульфуру. Колообіг Карбону пов'язаний із колообігом Оксигену, оскільки він починає колообіг у вигляді карбон(IV) оксиду (рис. 126).
 
Рис. 126. Схема колообігу Карбону в природі

Колообіг Карбону пов'язаний з багатьма хімічними процесами в біосфері. На рисунку 126 показано, що колообіг Карбону відбувається під час фотосинтезу, горіння палива, дихання рослин, тварин, людини, гниття органічних решток, роботи транспорту, хімічних та інших підприємств, виверження вулканів, вивітрювання карбонатів і гідрогенкарбонатів тощо.
Безперервні процеси окиснення та відновлення, що відбуваються в природі, підтримують рівновагу між фотосинтезом і горінням та окисненням.
Не менш важливе значення має колообіг Нітрогену (рис. 127).
 

Рис. 127. Схема колообігу Нітрогену в природі

• Розгляньте уважно схему колообігу Нітрогену в природі та складіть самостійно розповідь про процеси, що відбуваються.

Хімія та екологія.
 Під час вивчення хімії в курсі основної школи ви ознайомилися з речовинами та їх перетвореннями — природними процесами, що забезпечують баланс між накопиченням речовин у біосфері та їх використанням. Людина, як продукт природи та її невід'ємна частина, може жити тільки в безперервній взаємодії з нею.
Нині людина значно розширила використання продуктів хімічної промисловості. Збільшилися обсяги синтезування органічних речовин, що набули застосування як будівельні матеріали, лаки, фарби, клеї, синтетичні волокна й пластмаси, каучуки, гума, парфумерні та мийні засоби тощо. Усі виробництва органічних речовин мають великий вплив на довкілля та викликають певні екологічні ризики.
Вичерпуються запаси природних джерел вуглеводневої сировини, яка забезпечує сировинну й енергетичну галузі господарської діяльності людини.
Надмірні викиди в атмосферу шкідливих газів хімічної промисловості й автомобільного транспорту призводять до утворення та випадання кислотних дощів. Від них страждає рослинний і тваринний світ, закислюються ґрунти та водойми. Змінюється структура ґрунтів, що впливає на зниження їх урожайності. Збільшення вмісту вуглекислого газу в атмосфері спричиняє глобальне потепління, танення льодовиків. У місцях накопичення сміття та різних відходів під дією світла утворюється фотохімічний смог, в атмосферу потрапляє багато пилу.
Використання фреонів призводить до руйнування озонового шару, який захищає планету від потрапляння прямих ультрафіолетових променів і виникнення озонових дір.
Усі ці чинники впливають на зміну колообігів хімічних елементів і речовин. Відомо, що традиційні джерела палива є вичерпними, а продукти їх згоряння створюють екологічні проблеми сучасності, про які йшлося раніше.
У забезпеченні економіки України паливно-енергетичними ресурсами важливого значення набуває виробництво та споживання альтернативних видів палива. До альтернативних видів рідкого палива належать: спирти, олії та інше рідке біологічне паливо, отримане з біосировини; горючі рідини, добуті з промислових відходів; газ водоносних пластів нафтогазових басейнів; метаногідрати, біогаз, водень тощо.
Для забезпечення гармонії людини з природою необхідно знати й неухильно дотримуватися її законів; раціонально, планово й ощадно використовувати природні ресурси; дбати про чистоту повітря, природних водойм, ґрунтів.
Кожна культурна людина, яка хоче бути здоровою та успішною в житті, має пам'ятати, що вона є частинкою природи, яку треба оберігати від негативних впливів господарської діяльності.

ПІДСУМОВУЄМО ВИВЧЕНЕ

• Усі речовини за походженням поділяють на неорганічні й органічні. Залежно від складу й видів хімічних зв'язків розрізняють речовини молекулярної та немолекулярної будови.

• До речовин молекулярної будови належать неорганічні речовини, молекули яких утворені неметалічними елементами; кислоти. З органічних речовин молекулярну будову мають майже всі вивчені вами представники окремих класів, жири та білки, тобто ті, які утворюються природним шляхом.

• Синтетичним органічним речовинам теж властива молекулярна будова.

• До речовин немолекулярної будови належать здебільшого неорганічні сполуки (оксиди металічних елементів, основи, солі, метали) і деякі органічні (солі вищих карбонових кислот).

• Багатоманітність речовин зумовлена їх взаємоперетвореннями та синтезом нових. Чинниками, що пояснюють велику кількість органічних речовин, є: а) здатність атомів Карбону утворювати карбонові ланцюги різної форми; б) наявність речовин, що утворюють гомологічні ряди; в) наявність кратних зв'язків та їх розміщення в карбоновому ланцюгу; г) наявність різних груп атомів.

• Природними процесами, які регулюють баланс споживання та використання речовин, є колообіги елементів і речовин. Вони ґрунтуються на фотосинтезі, диханні, горінні та повільному окисненні, гнитті.

• У процесі господарської діяльності людина доволі часто забруднює навколишнє середовище: повітря, воду, ґрунти. Людина, як частина природи, має раціонально використовувати природні багатства, оберігати довкілля й запобігати його забрудненню, що призводить до техногенних катастроф та екологічних проблем.

ЗАВДАННЯ ДЛЯ САМОКОНТРОЛЮ

1. Поясніть класифікацію речовин за походженням і будовою.
2. Назвіть чинники, що впливають на багатоманітність речовин.
3. Поясніть на конкретних прикладах взаємоперетворення речовин.
4. Напишіть рівняння реакцій фотосинтезу та дихання та поясніть, як взаємопов'язані ці два процеси.
5. Обґрунтуйте, які екологічні проблеми спричиняють хімічні виробництва.
6. Парниковий ефект пов'язаний із небезпечним забрудненням атмосфери — накопиченням у ній карбон(IV) оксиду. Обчисліть, який об'єм газу (н. у.) потрапляє в атмосферу під час спалювання 100 кг дров, що містять целюлозу з масовою часткою 81 %.
7. Під час фотосинтезу з вуглекислого газу та води синтезується глюкоза й виділяється кисень. Обчисліть, який об'єм вуглекислого газу (н. у.) і масу води ввібрали зелені листки рослини, якщо утворилася глюкоза кількістю речовини 2 моль.
8. У пакеті для сміття містяться побутові відходи: шматки дерева, поліетиленові пляшки, розбита скляна тара, паперові упаковки від борошна, гречки, рису, енергозберігаючі лампи, обгортки цукерок. Поясніть, як треба посортувати ці відходи та якими правилами під час сортування потрібно керуватися.
ЦІКАВО ЗНАТИ
• Альтернативним джерелом енергії є деревинні паливні гранули (пелети). Їх теплота згоряння рівноцінна вугіллю, а викиди вуглекислого газу та золи в середньому в 15-35 разів менші.


Немає коментарів:

Дописати коментар